"Domenicho dipentore sta in chasa di Lorenso Bechafumi". Di alcuni documenti poliziani intorno al culto di Agnese Segni e ai suoi riflessi in ambito artistico (1506-1507)

Annotations from an accounting registry of the Commune of Montepulciano reveal the presence of the young painter “Domenicho” in the city between the summer of 1506 and the spring of 1507. He came in the train of the Sienese podestà Lorenzo Beccafumi, in whose home he still resided according to Giorgio Vasari's account. When he was but a young man, Domenico painted an image of Saint Agnese as part of the projects in the palace of the Commune, part of a concerted effort to revitalize the cult of Agnese Segni.

Index

Roberto Bartalini Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi. Sulla committenza e la cronologia degli affreschi della cappella di San Galgano
read abstract » pag. 2-18
Rosanna De Gennaro, Paolo Giannattasio Messina in the travel diary and drawings of Willem Schellinks
read abstract » pag. 19-49
Gail A. Solberg Taddeo di Bartolo e Rinaldo Brancaccio a Roma: Santa Maria in Trastevere e Santa Maria Maggiore
read abstract » pag. 50-73
Alessandro Angelini Una 'Sant'Agnese di Montepulciano' di Domenico Beccafumi. Per una revisione dell'attività giovanile del pittore
read abstract » pag. 74-93
Andrea Giorgi "Domenicho dipentore sta in chasa di Lorenso Bechafumi". Di alcuni documenti poliziani intorno al culto di Agnese Segni e ai suoi riflessi in ambito artistico (1506-1507)
read abstract » pag. 94-103
Claudio Gulli Girolamo del Pacchia's cataletto for the Confraternity of San Bernardino in Siena
read abstract » pag. 104-121
Giovanni Agosti A short note about Titian
read abstract » pag. 122-131
Patrizia Tosini Boncompagni and Guastavillani patronage in the Capuchin church at Frascati: an addition for Niccolò Trometta and a hypothesis about the 'Painter of Filippo Guastavillani'
read abstract » pag. 132-141
Fausto Nicolai Cesare Nebbia and the decoration of the Florenzi chapel in San Silvestro al Quirinale. The contract of 1579 and Nebbiaʼs working relationship with Girolamo Muziano
read abstract » pag. 142-151
A Neapolitan altarpiece by Alessandro Casolani: "Sant'Alfonso quando riceve l'habito sacerdotale dalla Madonna"
read abstract » pag. 152-161
Marco Tanzi Tanzio da Varallo: a Neapolitan portrait
read abstract » pag. 162-176
Tomaso Montanari “Chi perde vince” ("He who loses wins"): a 'Salvatore' by Gian Lorenzo and Pietro Bernini (circa 1617-19)
read abstract » pag. 176-191
Jacopo Stoppa Ferdinando Porta's curriculum in Marcello Oretti's papers
read abstract » pag. 192-204